U heeft waterschade, wat nu?

Als eerste is het van belang om zo snel mogelijk te voorkomen dat de schade verder toeneemt. Hiervoor hebben wij een aantal stappen opgeschreven die u zou kunnen doorlopen.

 

Stap 1. Draai de waterhoofdkraan dicht.

Deze bevindt zich meestal of in de meterkast of onder een luik bijvoorbeeld achter de voordeur. Als de kleine wijzertjes gestopt zijn met draaien is de waterkraan goed dicht gedraaid. Stopt hiermee ook de lekkage dan kunt u er vanuit gaan dat de lekkage wordt veroorzaakt door een lekkende leiding. U kunt nu uw loodgieter bellen om de lekkage te verhelpen. In het weekend kunt u ook het onderstaande noodnummer van de verzekeraar bellen om een loodgieter met weekenddienst in te schakelen. Houd uw polisnummer bij de hand.

Voor het Geld & Woning Verzekeringspakket (NH1816) is dit (088) 112 1816.
Voor Allianz (088) 577 11 11
Voor ASR verzekeringen (030) 256 77 77
Voor Delta Lloyd (026) 400 23 90
Voor Goudse Verzekeringen (0182) 544 775
Voor Klaverblad Verzekeringen (079) 32 04 549
Voor Nationale Nederlanden (088) 663 31 11
Voor Reaal (0800) 732 25 48 57

Wij attenderen u er op dat de kosten voor het opsporen van de lekkage (inclusief het hak- en breekwerk en het herstellen hiervan) bij de meeste verzekeraars voor vergoeding in aanmerking komt als er daadwerkelijk sprake is van een lekkende leiding. Bij sommige verzekeraars moet er ook sprake zijn van materiele gevolgschade door de lekkage. (bijvoorbeeld blijvende vlekken of loslatend stucwerk). Neem bij twijfel voordat u gaat hakken of breken altijd contact met ons op. Op het moment dat er geen lekkende leiding is worden de kosten voor opsporing (en met name het hak- en breekwerk) niet vergoed.

Heeft het dichtdraaien van de hoofdkraan geen enkel effect? Ga dan naar stap 2.

 

Stap 2. Controleer of er een afvoer- of verwarmingsleiding of wasmachine boven de lekkage aanwezig is.

Het kan zijn dat de lekkage ook is ontstaan door een kapotte afvoerleiding (of als de lekkage zich onder de badkamer bevindt door kitnaden die niet meer goed functioneren). Bij waterschade door niet goed onderhouden kitnaden is de dekking meestal beperkt of uitgesloten omdat er sprake is van achterstallig onderhoud. Bij lekkage door een kapotte afvoerleiding adviseren wij u de afvoer niet meer te gebruiken en de eerstvolgende werkdag uw loodgieter te bellen of contact met ons op te nemen. Waterschade als gevolg van een plotselinge lekkage in een wasmachine, geiser, boiler of CV Ketel is wel gedekt. Reparatie of vervanging van het lekkende apparaat zelf niet.

 

Stap 3 Geen waterlekkage uit leidingen, badkamer of wasmachine?

Meestal word de lekkage dan veroorzaakt door water dat van buiten komt. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  1. De dakbedekking is niet meer waterdicht. Het verhelpen van de lekkage is niet verzekerd, tenzij aantoonbaar is dat de lekkage is veroorzaakt door storm (aantoonbare beschadiging van de dakbedekking), hagel, blikseminslag of iets anders van buitenkomend onheil (geen regenwater!). Ook de gevolgschade door ouderdom, slijtage en daarmee samenhangend verwijtbaar achterstallig onderhoud is niet verzekerd.
  2. De dakgoten en/of regenpijp is verstopt. Zowel het schoonmaken als de gevolgschade zijn niet verzekerd (verwijtbaar achterstallig onderhoud).
  3. Openstaande deuren, (dak)ramen e.d.. Schade hierdoor is niet verzekerd, tenzij de storm de oorzaak is van openwaaide deuren en ramen.
  4. Door vochtdoorlating van schoorsteen, muren of vloeren. Schade hierdoor is niet verzekerd.

Uiteraard is bovenstaande een overzicht van de gemiddelde voorwaarden. De verzekeringsvoorwaarden van de maatschappij zijn uiteraard leidend. Aan bovenstaande tekst kunnen ook geen rechten worden ontleend.

Off line en online schade melden

Bij Geld & Woning kunt u zowel online als offline uw schade melden. Stuur altijd alle stukken mee die voor de schademelding van belang zijn. Bijvoorbeeld foto’s, offertes voor herstel, eigendomsbewijzen (aankoopnota’s), reparatienota’s enzovoorts.

Offline schademelden

Schadeformulier

Let op, u dient dit schadeformulier uit te printen en te onder tekenen. Mail het getekende formulier naar schademelding@geldenwoning.nl of stuur het op naar:
Geld & Woning Verzekeringen
Postbus 7946
5605 SH Eindhoven

Wanneer u de stukken per post aan ons verstuurt, raden wij u aan kopieën te maken en deze goed te bewaren. Mocht de post onverhoopt niet bij ons aankomen, dan heeft u altijd de kopieën achter de hand.

Online schade melden

Online schade melden (alleen mogelijk voor het Geld & Woning verzekeringspakket).

U hoeft het schadeformulier dan niet uit te printen en retour te sturen.

Wij begeleiden de afhandeling van uw schade zo nauwkeurig en actief als mogelijk is. Wij hebben de kennis en vakkundigheid in huis om uw belangen bij de verzekeraar te waarborgen. Mocht u nog vragen hebben kunt u altijd contact met ons opnemen.

Heeft u nog vragen? Bel of mail ons dan gerust .

Hoe bereikt u ons

Geld & Woning Verzekeringen

Croy 7 K
5653 LC Eindhoven

Postbus 7946
5606 SH Eindhoven

Tel: 040-2563040

E-mail: verzekeringen@geldenwoning.nl

AFM / WFT Vergunningsnummer:   120 10 759
KVK inschrijvingsnummer:               171 400 05
Kifid aansluitnummer:                      300.007099

Waar vindt u ons

Heeft u een vraag of wilt een afspraak maken? Aarzel niet en neem contact met ons op:

Uw naam (verplicht)

Uw E-mail (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Voorkeur vestiging

Ik wil voor het eerst een woning kopen
Ik wil een andere woning kopen
Ik heb een andere vraag of opmerking

Onderwerp

Uw bericht